Aandachtspunten bij het opstellen van een online strategie

online marketing strategie

Vrijwel ieder bedrijf doet tegenwoordig wel iets aan online marketing. Van het plaatsen van updates op sociale media, tot het beheren van een blog of het adverteren op Google. Dergelijke acties kunnen op zichzelf al mooie resultaten opleveren, maar leveren meer op als je ze vanuit een doordachte online marketing strategie uitvoert. Maar hoe stel je een goede online strategie op? Lees verder en je weet het.

Bepaal je doelgroep

De kans dat een online strategie succes oplevert, is het grootst als je je op een specifieke doelgroep focust. Daarom is het belangrijk om te beginnen met het bepalen van je doelgroep, omdat de doelgroep grote gevolgen heeft voor de invulling van je online marketing activiteiten.

doelgroep bepalen

Stel dat je een schoonmaakbedrijf hebt en je richt je op de zakelijke markt. In dat geval zal de uitwerking van de strategie anders zijn dan de strategie van een schoonmaakbedrijf dat zich op de particuliere markt richt. De doelgroepen van deze markten stellen namelijk verschillende eisen aan de dienstverlening en communiceren anders, waardoor je ze op een specifieke manier dient te benaderen. Het is dus belangrijk om je doelgroep scherp in kaart te brengen. Dat kun je onder andere doen door gebruik te maken van persona’s.

Persona’s

Een persona is een uitgewerkt profiel van je doelgroep in de vorm van een persoon die je doelgroep vertegenwoordigd. In het profiel werk je onder andere de volgende onderdelen uit:

  • Wat is de functie van de persoon?
  • Wat is het opleidingsniveau?
  • Hoe communiceert de persoon graag (e-mailen, bellen, persoonlijk contact etc.)?
  • Is er behoefte aan advies of juist niet?
  • Is de relatie belangrijk of moet er ‘gewoon gewerkt’ worden?
  • Is prijs belangrijk of kwaliteit?

Toegevoegde waarde van persona’s

Door je doelgroep in de vorm van een persoon in detail te beschrijven, leer je de doelgroep beter kennen en kun je daar je communicatie op afstemmen. Zo kun je bijvoorbeeld de websiteteksten afstemmen op het taalniveau van je persona en bepaalde voordelen van je product of dienst benadrukken, waarvan je weet dat je doelgroep die belangrijk vindt.

De kans dat je online marketing activiteiten klanten opleveren wordt hierdoor een stuk groter. Potentiële klanten voelen zich immers sneller aangesproken en hebben eerder het gevoel dat je hen begrijpt.

Formuleer doelstellingen

Nadat je de doelgroep in kaart heb gebracht, is het belangrijk om concrete doelstellingen te formuleren. Gebruik daarbij het SMART-principe:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Door van het SMART-principe gebruik te maken, is het gemakkelijker om doelstellingen te formuleren en ze achteraf te evalueren.

Voorbeelden van doelstellingen

  • Vanaf januari 2020 moeten er per kalendermaand 2 aanvragen per 100 websitebezoekers binnenkomen.
  • De gemiddelde omzet per klant in onze webshop moet vanaf april 2020 €50,- bedragen.
  • Om de e-mailmarketingdatabase uit te breiden, willen we vanaf januari 2020 maandelijks minimaal 20 nieuwe aanmeldingen voor onze nieuwsbrief binnenkrijgen. Dat willen we bereiken door een waardevol e-book over onderwerp [x] in ruil voor een e-mailadres gratis weg te geven.

Doestellingen evalueren en bijsturen

Neem in je online strategie evaluatiemomenten op waarop je evalueert of je de doelstellingen hebt behaald. Formuleer ook acties indien je de doelstellingen niet hebt behaald.

Doelstellingen evalueren

Een voorbeeld: stel dat je de eerste doelstelling die we als voorbeeld hebben gegeven in januari niet hebt behaald en dat dit in februari nogmaals het geval is. Dan kan het een actie zijn om onder andere je website en de statistieken te analyseren, om te achterhalen op welke punten er conversie optimalisatie kan worden doorgevoerd.

Breng de klantreis in kaart en stem je online marketing daarop af

Wanneer je je doelgroep in detail heb uitgewerkt en concrete doelstellingen hebt geformuleerd, is het belangrijk om in kaart te brengen op welke manieren en momenten je je potentiële klanten kunt benaderen. Hierbij is de klantreis een handig hulpmiddel.

De klantreis start op het moment dat er bij je potentiële klant een behoefte ontstaat en hij op zoek gaat naar een oplossing. De klantreis stopt op het moment dat de klant een aankoop bij je doet. Gedurende de klantreis zijn er verschillende momenten waarop je onder de aandacht van je klant kunt komen.

Voorbeeld van een klantreis

Stel dat je hypotheken verkoopt. Voordat je potentiële klant bij je aan tafel zit, heeft hij waarschijnlijk op internet gezocht naar wat er bij het afsluiten van een hypotheek komt kijken, welke soorten hypotheken er zijn, met welke fiscale gevolgen hij te maken krijgt en welk bedrag hij zou kunnen lenen. Wanneer hij deze informatie heeft verzameld, gaat hij vervolgens op zoek naar een hypotheekadviseur en sluit hij een hypotheek af. In een notendop zijn de stappen die de potentiële klant heeft doorlopen de klantreis.

Eenvoudig voorbeeld van een strategie afgestemd op de klantreis

Je online strategie kun je op het gegeven voorbeeld van de klantreis afstemmen. Dat zou je als volgt kunnen doen.

  • Je gaat bloggen over wat er bij het afsluiten van een hypotheek komt kijken, welke hypotheeksoorten er zijn en met welke fiscale gevolgen er rekening moet worden gehouden.
  • Je deelt de blogs op social media.
  • Op social media en Google Ads zet je een advertentiecampagne op die je naar een webpagina laat doorverwijzen waarop je doelgroep een gratis adviesgesprek kan aanvragen.
  • Je zorgt dat je in Google organisch vindbaar wordt op zoektermen zoals hypotheekadviseur + [plaatsnaam], hypotheekadvies + [plaatsnaam] en andere lokale zoektermen waarop de online concurrentie minder hevig is, dan op de zoektermen zonder plaatsnaam.
  • Voor mensen die een tweede woning willen kopen schrijf je een e-book met de titel ‘Investeren in een tweede woning’. In het e-book vertel je over de aandachtspunten bij het kopen van een tweede woning en sluit je af met het aanbod om een gratis adviesgesprek in te plannen. Als het e-book inhoudelijk sterk is, dan is de kans groot dat je aanvragen voor adviesgesprekken binnenkrijgt. Je hebt immers laten zien dat je verstand van zaken hebt, dus heb je in de ogen van je doelgroep al een streepje voor ten opzichte van de concurrentie.

Je ziet, door eerst de klantreis in kaart te brengen krijg je een goed beeld van de stappen die je doelgroep doorloopt vanaf het moment dat er bij hen een behoefte ontstaat tot de daadwerkelijke aankoop. Vervolgens is het met een beetje creativiteit vrij eenvoudig om daar de online marketing activiteiten op af te stemmen, zodat de kans op succes groter wordt. Door de gestelde doelstellingen daarbij op de geplande momenten te evalueren, stuur je (indien nodig) tijdig bij en kun je wat wel werkt beter benutten.

Hulp nodig bij het opstellen van jouw online marketing strategie?

Heb je na het lezen van dit artikel vragen over het uitwerken van een online marketingstrategie of wil je het werk compleet uitbesteden? Neem dan contact op met onze online marketingspecialisten. We maken graag vrijblijvend kennis met je.

Dit blog is geschreven door Result Internetmarketing

Reageer ook!

reacties

Share

Zoekmachine optimalisatie specialist. In 2009 de switch gemaakt van chef-kok naar online marketing specialist. Inmiddels een aantal succesvolle bedrijven opgezet zoals JG Webmarketing, SEO Outsourcing en Linkbuilding Masters. Ik lees graag boeken als ''Think and Grow Rich'' en ''Master your mindset'' van Michael Pilarczyk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.