Wat zijn goede zoektermen? 8 Tips om goede zoektermen te bepalen!

answer the public resultaat

Goede zoektermen bepalen voor je website is één van de belangrijkere factoren als het gaat om vindbaar worden in Google. Welke zoektermen kan je gebruiken om makkelijk gevonden te worden in Google? Hoe weet ik waar mijn klanten op zoeken, en nog belangrijker hoe vind je deze zoektermen? Om je een eindje op weg te helpen bij het kiezen en vooral vinden van goede zoektermen heb ik een aantal tips voor je beschreven in dit artikel. Hiermee hoop ik je een eind op weg te helpen om juist die zoektermen te vinden waarop je goed gevonden kan worden. Zonder hier al te veel moeite voor te hoeven doen.

1. Google Suggest

Om goede zoektermen te bepalen voor je website is Google Suggest een goed hulpmiddel. Zo worden er bij het invoeren van een zoekopdracht al direct suggesties gedaan waarop veel gezocht wordt binnen Google. Dit zijn dan ook zoektermen die je kunt gebruiken binnen je campagne. Daarnaast geeft de zoekmachine onderaan de pagina ook gerelateerde zoektermen waarop gezocht worden door mensen met dezelfde zoekopdracht.

Google Suggest

Zoals te zien in de afbeelding hierboven zocht ik op het zoekterm ”fietstas” Waarbij Google mij direct 4 veel gebruikte zoekopdrachten aanreikt. Dit zijn uiteraard al een aantal zoektermen die ik zou kunnen gebruiken in mijn campagne. Het kantelpunt wat aan deze methode zit is echter de hoge concurrentie op deze termen. Dit komt doordat Google de meestgebruikte termen geeft, waardoor deze in veel gevallen een hoge concurrentie bevatten.

2. Gerelateerde zoektermen in Google

Wanneer we kiezen voor de zoekopdracht ”fietstas enkel” en hierop zoeken krijgen we de resultaten hiervoor te zien. Helemaal onderaan de eerste pagina van deze zoekopdracht vinden we twee rijtjes met zoektermen gerelateerd aan die van ons. Dit zijn uitermate goede zoektermen om te gebruiken binnen een campagne.

gerelateerde zoektermen

Zoals je kunt zien zijn dit zoektermen die wat specifieker zijn en dus makkelijker zijn om op gevonden te worden. Vooral het eerste gerelateerde zoekterm zou ik inzetten binnen mijn SEO campagne.

3. Gebruik bestaande zoektermen binnen je website

Het komt vrijwel bij elke website voor dat deze scoort op goede zoektermen, maar dan op de tweede of derde pagina van Google. Dit is jammer, gezien het grote potentie die dit soms met zich mee brengt. Om deze zoektermen te vinden binnen je eigen website kunnen verschillende tools gebruikt worden. ik gebruik hiervoor in de meeste gevallen Google Analytics of Webmastertools (Search Console). Hieronder een andere website van mij waarop dit van toepassing is.

bestaande goede zoektermen bepalen

Zoals je hier kunt zien worden we dagelijks gemiddeld tussen de 125 en 150 keer vertoond op het zoekwoord ”online marketing” echter levert dit geen enkel klik/bezoeker op per dag. Dit is een zoekterm welke we met een kleine inspanning op de eerste pagina kunnen krijgen. Denk hierbij aan de volgende aandachtspunten:

  • Meer, betere content toevoegen op deze pagina.
  • De c.t.r. verbeteren op deze pagina.
  • Verhogen van de autoriteit van deze pagina door het inzetten van linkbuilding.
  • Relevantie verbeteren.

4. Goede zoektermen met Yoast Google Suggest Expander

Iedereen kent de SEO plugin van Yoast wel tegenwoordig. Een plugin die je helpt je website zo goed mogelijk in te richten. Naast deze plugin heeft Yoast nog veel meer te bieden, namelijk de ”Yoast Google Suggest Expander” bijvoorbeeld waar je heel goed zoektermen kunt vinden voor je SEO Campagne.

Yoast Google Suggest Expander

Wanneer we in deze tool het zoekterm ”Boot huren” plaatsen krijgen we een hele lijst met suggesties die we al kunnen gebruiken binnen een campagne. Zo krijgen we 10 suggesties en een oneindige lijst gesorteerd op alfabet met sub suggesties (Expanded sub-suggestions). Wanneer je een selectie maakt uit deze lijst van thermen die het meest aansluiten op je website kan je deze nog een keer in de tool plaatsen om nog dieper te zoeken binnen de suggesties en zo de beste zoektermen te vinden voor je campagne.  Download hier een voorbeeldlijst met suggesties die ik uit de tool konden halen.

5. Google zoekwoordplanner

Misschien wel de bekendste tool bij iedereen is de zoekwoordplanner van Google. Deze tool is bedoeld voor het vinden van zoektermen voor een Adwords campagne, maar kan ook goed inzetbaar zijn voor SEO campagnes. Wanneer je zoekwoordplanner opent zie je het volgende scherm.

zoekwoordplanner

Zoals je kunt zien heb ik hierin de zoekterm ”kippensoep maken” ingezet wat al een goed zoekterm zou kunnen zijn. Door dieper in te gaan op dit zoekwoord met deze tool kunnen we hier zoektermen uit halen die wellicht makkelijker zijn om op te scoren en veel beter passen bij onze content. Zo krijgen we van zoekwoordplanner bijvoorbeeld de volgende termen:

  1. thaise kippensoep maken
  2. verse kippensoep maken
  3. heldere kippensoep maken
  4. kippensoep maken met kipfilet
  5. kippensoep maken met hele kip

Dit zijn zoektermen die wellicht veel beter passen bij ons kippensoep recept ”content” en makkelijker zijn om op gevonden te worden. Mijn keuze zal hierdoor eerder gaan voor enkele termen van hierboven dan het algemene zoekterm ”kippensoep maken”.

6. Answer The Public

Answer The Public is een tool die je helpt bij het zoeken van goede vragen die worden gesteld aan Google. Door hier goede content op te schrijven zal Google dit belonen door jouw website bovenaan te plaatsen. Eerder was dit een tool die zijn pijlen alleen gericht had op de Engelstalige markt, maar sinds kort zijn ze begonnen aan het opbouwen van een database voor ook de Nederlandse markt. De resultaten zijn hierdoor nog wat gek af en toe, maar zullen binnen de kortste keren steeds beter worden. Answer The Public is een gratis te gebruiken tool. Hieronder een video waarin je een korte uitleg vind van deze tool.

Ook heb ik voor de Nederlandse markt even een voorbeeld gemaakt. Zo zocht ik op ”steigerhout” en kreeg ik 111 vragen over, jawel steigerhout. Deze vragen zijn onderverdeeld in 8 verschillende groepen, namelijk waar, welke, welk, wat, wanneer, waarom, hoe en is. Voor het gemak maar even de afbeelding van de resultaten hieronder.

answer the public resultaat

Hiermee kan je uiteraard geweldige artikelen schrijven voor je blog waar je tal van bezoekers mee gaat krijgen op je website. Naast de vragen die uit de tool kunnen rollen worden er ook suggesties gegeven met voorzetsels. Ook hieruit kan je weer tal van ideeën halen om content voor te maken op je website. In dit geval kreeg ik er 93 uit, zie hieronder.

zoektermen met voorzetsels

7. Google Trends

Wie kan je nou beter helpen met zoektermen dan Google. Weer een tool van Google zelf die je erbij kan helpen zoektermen te vinden voor je website. Google Trends is er natuurlijk voor om trends in zoekopdrachten weer te geven. Het grote voordeel hierbij is dat je zoektermen ook kunt vergelijken met elkaar. Zo kan je bij twijfel altijd de juiste variant van je zoekterm kiezen. Zo nam ik als voorbeeld de vergelijking tussen ”sportvissen” en ”hengelsport” waaruit blijkt dat ik beter voor hengelsport kon kiezen. Dit omdat er simpelweg meer op gezocht wordt, maar deze gegevens had ik ook uit de zoekwoordplanner kunnen halen. Met Trends kan ik meer uitvinden, namelijk in welke regio er het meest wordt gezocht op deze termen en krijg ik wederom suggesties van Google. Ook zie ik hier dat er in de herfst/winter beduidend minder gezocht wordt op deze termen. Iets waar ik rekening mee moet houden gezien ik dan ook minder bezoekers zal ontvangen in deze periode.

Google Trends

 

Google Trends lokaal

8. SEO Book Keyword Suggestion Tool

Ook deze tool geeft je suggesties op basis van een ingegeven zoekterm. Een groot voordeel van deze tools is dat je naast gegevens uit Google ook uit andere zoekmachines krijgt als Bing en yahoo. Al zal je denken dat niemand deze zoekmachines meer gebruikt, toch zijn er nog mensen die deze zoekmachines gebruiken. Het is dan ook geen overbodige luxe om deze ook eens te bekijken en eventueel mee te nemen in je beslissing. Ook een pluspunt van deze tool is dat je makkelijk dieper op zoektermen kan zoeken. Dit door simpelweg te klikken op een suggestie gaat de tool op deze term de opdracht opnieuw uitvoeren. Wat ik persoonlijk wel een nadeel vind is dat hij gebruik maakt van heel veel verschillende externe tools waar je naar doorgestuurd wordt en niet in de tool zelf blijft. Hieronder een video met de uitleg van deze tool waar je alle mogelijkheden kunt bekijken.

 


Hopelijk kan je met deze tips een goed zoekterm onderzoek doen voor je website en zo de juiste termen kiezen voor je campagne. Wanneer je zelf andere tools gebruikt voor je zoekterm onderzoek dan hoor ik natuurlijk graag van je hieronder in een reactie!

Reageer ook!

reacties

Share

Zoekmachine optimalisatie specialist. In 2009 de switch gemaakt van chef-kok naar online marketing specialist. Inmiddels een aantal succesvolle bedrijven opgezet zoals JG Webmarketing, SEO Outsourcing en Linkbuilding Masters. Ik lees graag boeken als ''Think and Grow Rich'' en ''Master your mindset'' van Michael Pilarczyk.